Sunday, June 12, 2011

Space Time

kali ni aku nak cerita pasal ruang dan masa kalo kat title aku space time.. idea aku kali ni aku cilok kat satu blog yg aku baca.. kot2 la hampa ada terbaca jgk.. dia pon cerita pasal ruang dan masa jugak dgn menyatakan konsep ruang dan masa ini adalah Heterotopia..

dlm blog dia, dia cerita pasai hererotopia dia dan dimana ruang dan masa dia ngn arwah awek dia yg dah arwah dah tak sama macam dulu.. disebabkan awek dia dah tak ada jadi dia mencari heretopia ke tempat kenangan dia dan awek dia dulu2 utk mnghilangkan rasa rindu..

yg buat aku tertarik pasai post dia 2 adalah dia cerita pasai favourite team bola dia.. team bola dia adalah satu team yg boleh dianggap legend kat aku yg bermain dalam liga yang hebat tapi tak kemana pon.. lani team bola dia tu tak la sehebat zaman kegemilangan depa dulu2.. jadi dia menganggap fans team bola tu sedang mengalami hererotopia dgn melawat muzium mereka bg mhilangkan rasa pilu..

perasaan dia itu juga turut di kongsi oleh ayah dia yg turut meminati team yg sama dimana ayahnya sering bercerita tentang zaman kegemilangan team tersebut dulu dikala ayah dia masih muda remaja dan dia pon belum dilahirkan lagi.. bagaimanapun gambaran yg diberikan oleh ayah dia.. dia tak mampu melangkaui ruang dan masa utk membawa dia berada pada waktu itu..
walaupun dia telah berhererotopia ke tahun 70 dan 80 an..

jadi aku pon berfikir.. mungkin perkara yg sama juga akan berlaku kat aku satu hari nanti.. walaupun dah ada sikit aku lalui hererotopia ini seperti kisah Bubble Tea aku sebelom ni.. dan juga cerita pasal team kesayangan aku FC Barcelona.. mmg Barca merupakan team terhebat kat dunia pada masa ni.. tapi mampukah ia bertahan selama-lamanya..?

mungkin sepuluh atau dua puluh tahun akan datang keadaan tak sama lagi mcm hari ini.. mungkin time tu Barca bukan lagi sehebat hari ini.. maybe Barca hanya penyibuk dalam Liga Europa dan menjadi hanjengan team2 hebat seperti Man.City atau Sevilla yg menjadi gergasi time 2.. sapa tau..? sama seperti keadaan MU pada hari ini yg satu ketika dulu hanya menang 7 kali EPL sblum kedatangan Fergusen lewat 80 an..

dan time tu aku akan menjadi hererotopia dengan membuka web UEFA.com membaca pautan sejarah Wembley 92,Paris 06,Roma 09, dan Wembley 11 utk menhilangkan rasa pilu dan rindu aku dengan kehebatan Barca pada hari ini.. time tu jugak aku maybe akan bercerita kat anak laki aku yang mungkin menyokong Villarreal atau Newcastle yg menang Champion League pada zaman dia nanti tentang kehebatan Barca dan permainan cantik Barca pada hari ini..

Barcelona 6 campion

mampukan anak aku berheretopia utk berapa di ruang dan masa aku sekarang ni.. ataupun aku saja yg heretopia ke saat2 Puyol menjulang tropi tersebut walaupun aku tak tengok bola lagi time Wembley 92 tu.. dengan menonton video2 kemenangan yg aku download simpan utk kenangan aku..

begitu juga dgn ruang dan masa yg aku telah lalui sekarang.. hererotopia aku dengan zaman kanak-kanak aku,time sekolah,memori dgn band sekolah.. kenangan di universitu dan juga kenangn bersama 15c114UUM08-11 semuanya dah berada di ruang dan masa yg berlainan.. bagaimanakah aku nak menyatukan ruang dan masa ini bagi aku berada kembali di waktu semua kenangan2 ini terjadi..

No comments: