Sunday, May 29, 2011

Our Number Four!


Dimana terletaknya kehebatan 'Setan Merah'..? di 'Luck'nya ka..? di 'pengadil'nya ka..? hihihi~

ayat di atas menjadi tanya tanya selepas satu dunia melihat FC Barcelona dengan mudah membuli Manchester United FC (MU) 3-1 di Wembley Stadium. media eropah ada menyatakan bahawa 'Barcelona gave real footballing lesson to Manchester United at the Home of Football'. Haha..!

Barca turun dgn mempersembahkan gaya bolasepak 'total football' mereka bermain dengan gaya permainan yang menarik sesuai dgn slogan yg visual dipaparkan oleh penyokong Barca di Wembley bertulis 'We love football'..

Aku pun love football.. dan aku love BARCA..! =)

terima kasih atas jaringan oleh Pedro dan dua gol cantik dari Messi dan David Villa.. ketiga-tiga player ini dilabel sbg MVP atau Most Valueable Player oleh Liga Spanyol sesuai dgn nama mereka Messi+Villa+Pedro=MVP..

akhirnya Barca berjaya memenangi kejuaraan eropah buat kali keempat dan 3kali dalam tempoh 6 tahun. tropi kali ini tidak dijulang oleh kapten pasukan Puyol yg telah dua kali menjulang sebelum ini tetapi di julang oleh Abidal. tindakan Puyol itu dipuji seluruh dunia kerana mempamerkan smgt kekeluargaan dlm pasukan sbg tanda perhargaan kepada Abidal yg baru sembuh dari pembedahan ketumbuhan di paru-paru..

2006

2009

2011

Champion League 2011 Final Wembley Highlight


"Just to say to you. On saturday, we sould have been somewhere else, but we didn't make it. We owe you one and this team won't let you down." -Pep Guardiola (2010)

ayat ini adalah ucapan Guardiola time Barca celebrate kejuaraan La Liga ke-20 season lepas..ini kerana Barca kalah kpd Inter pada semi final Champion League season lepas dan Guardiola berjanji dia dan pasukan Barca 'berhutang' dengan semua penyokong Barca..

Jadi dgn janji Guardiola 'this team won't let you down', Barca telah menunaikan janji mereka dgn membawa pulang tropi Champion League ke Camp Nou buat kali keempat dalam sejarah meletakkan Barca setaraf dgn Bayern Munich dan Ajax Amsterdam. dan Barca juga telah menyertai Ajax dan Liverpool dgn keseluruhan 11 tropi kejuaraan eropah..

Our Number Four!


European Champion Clubs' Cup/UEFA Champions League wins (club)
9 trophies: Real Madrid CF (ESP)
7 trophies: AC Milan (ITA)
5 trophies: Liverpool FC (ENG)
4 trophies: AFC Ajax (NED), FC Bayern München (GER), FC Barcelona (ESP)
3 trophies: FC Internazionale Milano (ITA), Manchester United FC (ENG)
2 trophies: SL Benfica (POR), Juventus (ITA), Nottingham Forest FC (ENG), FC Porto (POR)
1 trophy: Celtic FC (SCO), Hamburger SV (GER), FC Steaua Bucureşti (ROU), Olympique de Marseille (FRA), Feyenoord (NED), Aston Villa FC (ENG), PSV Eindhoven (NED), FK Crvena zvezda (SRB), Borussia Dortmund (GER)

UEFA club competition honours
17 trophies: AC Milan
16
trophies: Real Madrid CF
11
trophies: AFC Ajax, Liverpool FC, FC Barcelona
10 trophies: Juventus
8 trophies: FC Bayern München, FC Internazionale Milano
7
trophies: FC Porto
6
trophies: Manchester United FC

European Champion Clubs' Cup/UEFA Champions League wins (country)
13 Spain
12
Italy
11 England
6 Germany, Netherlands
4 Portugal
1 France, Romania, Scotland, Serbia

No comments: