Wednesday, October 27, 2010

BlackSweet Guitar Hero


Sejak smenjak jari jemari aku ni selalu bermanja dgn gitar kesayangan aku GiYa.. aku dok ciwi la mempraktis lagu2 faveret aku dari band2 favaret aku.. so.. dlm band2 feveret aku ni ada seorg mamat yg ensem yg mcm aku ni dimana posisi dia dipanggil Lead guitarist.. huhu.. so.. kat sini aku nak share 5 org mamat yg aku letakkan sebagai 5 top guitar player aku.. mesti ada yg komen nama2 hebat lain sperti yngwie mamsteen, jimmy page, tom morello,capix blacksweet,angus young dan ramai takdak dlm list aku ni.. ni pasai influence music aku byk dipengaruhi oleh 5 org mamat ni la.. aku mbesaq ngn music depa ni la.. so psai ni la aku letak depa sebagai All Time Greatest aku..

1.Jimi Hendrix

Mamat ni toksah nak habaq la.. msti dok nomot satu kat mana2 list.. Haish.. walaupun tak semua lagu dia aku layan.. tp dengan little wings versi akustik pun cukup syahdu dah.. tak taw la tangan cap apa dia pakai yg sampai hebat tera tu.. hitam manis dah sama dah.. cuma skill aku ja tak sama ngn dia lagi.. hihi..

2.Kirt Hammett - Metallica

Metallica! Dewa rock aku.. lagu2 fav aku mai dari jari jemari mamat ni la.. mmg hebat la lagu yg mamat ni buat.. bila aku setat blajaq lagu nothing else matters buat aku lg kagum kat mamat ni.. mcm mana dia boleh cipta riff klasik yg mencabar tu.. Fade to black buat aku berminggu2 nak master intro dia ja.. fuhh..! so.. sapa2 yg praktis lagu2 metallica mesti akan teruja ngn kehebatan mamat sorg ni.. aku dah mmg sedia minat mamat ni sebab usia remaja aku mebesar dengan muzik ciptaan beliau..

3.Slash - ex-Guns N Roses/Velvet Revolver

November rain.. mmg all time fav song n solo aku.. Slash nama besar dlm dunia muzik dan rock mmg sapa yg taktau dia ni.. takleh dpnggil R+O+C+K+E+R la.. haha.. beliau yg juga gitarist kegemaran raja pop kita.. bukan Jamal..! haha.. arwah Michael Jackson la.. selalu menjadi gitarist jmputan konsert2 besar MJ.. tersenarai dlm top 5 kat mana2 ja list greatest guitar player hebat dengan lagu Sweet Child o’ Mine yg menjadi antara lagu terbaik sepanjang zaman dan riff gitar terbaik sepanjang zaman.. tak caya google la beb..

4.Kurt Cobain - Nirvana

Legend..! tu yang boleh tulih pasai mamat ni.. ada majalah omputeh yg tulih kalo mamat ni hidup maka pupuslah muzik metal.. haha.. slamat la dia mampoih awai.. ada lagi metal sampai hari ni.. mamat ni yg juga ketua kumpulan Grunge.. yg mjadi pgaruh culture budak2 di awal zaman remaja aku.. aku tak terlibat okeh! Haha.. Man who sold the world antara lagu awal yang aku blajar termasuk aku mengoreng solonya yang syahdu itu.. =) Mamat ini amat meninggalkan hasil seninya yang hebat sekali iaitu ‘Smell like teen spirit’ yang menjadi antara lagu terbaik sepanjang zaman dan juga riff gitar terbaik..

5.Johnny Ramones - The Ramones

Lagu 1st aku blajaq main blitzkrieg bop! Mmg best riff dia.. laju dan simple.. Haha.. walaupun tak byk lagu depa yg best2 tp bg aku byk lagu ramones yg inlfunce aku.. SMS alert aku pon aku guna She’s sensation yg bekurun dah aku tak tukaq.. Johnny dilistkan no11 All time greatest electric guitar player oleh majalah Time.. ni yg buat dia masuk dlm list terakhir top 5 aku..

p/s:waiting for my electric baby.. =)

No comments: