Sunday, July 18, 2010

myHeart


kali ni jom aku bawak hampa balik join aku time tingkatan 5 sesama masuk kelas Biologi aku dulu.. haha.. sb hari ni aku nak bukak buku teks Biologi 2 dalam bab 2 kot.. kita belajaq pasai jantung.. =)

Jantung atau dalam bahasa Inggeris dikenali sebagai heart merupakan organ berongga yang berfungsi mengepam darah melalui saluran darah dengan denyutan yang sekata yang berulang-ulang.

Dalam tubuh manusia, jantung terletak sebelah kiri sedikit dari tengah dada, dan di belakang tulang dada (sternum). Ia diselaputi oleh kantung yang dikenali sebagai perikardium dan dikelilingi oleh peparu. Secara purata, jantung orang dewasa mempunyai berat sekitar 300-350 g. Ia terdiri dari empat ruang, dua atrium di atas dan dua ventrikel di bawah. Jantung telah mengepam darah yang beroksigen dah mengahantarnya keseluruh tubuh badan supaya dapat diterima oleh otot-otot dan tisu-tisu dalam badan supaya dapat berfungsi dengan sempurna. Oleh itu, jantung merupakan organ yang terpenting didalam tubuh badan manusia dan juga dalam badan aku ni..

huhu.. percaya atau tidak walaupun berat jantung ni hanya 350gram ja dalam badan ni.. tapi betapa susah dan beratnya aku rasa membawanya sekarang ni.. hebat influence jantung ni dalam badan manusia.. ia juga boleh menyebabkan kemorosotan perjalanan dan kehidupan seharian kita.. hm... =(

~I have but one heart, this heart I bring you,
I have but one heart to share with you,
I have but one heart to give to you~

"I Have But One Heart - The GodFather OST"





p/s:merokok boleh menyebabkan sakit jantung.. =)

No comments: