Wednesday, January 12, 2011

AJL ohh... AJL...

aku tak minat pon AJL ni sebenarnya.. dah bertahun2 aku tak tgok AJL tu.. kalo tgok pon just berapa minit ja.. selalunya aku just tunggu keputusan dan dua tiga tahun lepas mesti ada orang yg habaq keputusan kat aku.. mediumnya adalah Facebook la.. dan tahun ni pon sama.. Facebook lebih pantas berbanding berita kerana belambak repoter kat situ..

jadi kontroversinya pada tahun ini tentulah dekat keputusan yang memeranjatkan ramai orang.. kemenangan Anugerah Juara Lagu 25 kepada Ana Raffali.. ada yg gembira dengan kemenagan beliau dan rata2nya ramai yang tak berpuas hati dengan kemenangan dia itu.. sampai ada group yg tak berpuas hati dengan keputusan itu kat Facebook tak sampai sejam lepas keputusan itu.. dasat..!

pendapat aku ini la salah satu sebab industri muzik kita takleh jadi mcm omputih.. bila bukan artis n lagu faveret hampa menang teruih tak puas hati.. teruih yang tu tak kena yang ni tak kena.. suara dia tak sedap la.. lidah pendek la.. mamat ensem tu nyanyi lagi sedap.. bias la apa la.. igt betoi2.. sapa ketua juri malam tu.. sifu kita kot.. M.Nasir.. berapa lagu dia dah menang juara lagu.. pikiaq balik elok2..

jadi aku nak share sikit la kat blog aku ni.. yang hampa dok kecoh orang lain nyanyi sedap la apa la tapi tak menang.. mcm ni cerita dia.. aku penah terbaca dulu.. AJL ni adalahh medium untuk menilai hasil karya yang terbaik.. tujuan AJL ni bukan utk menilai suara penyanyi tu.. tp AJL menilai hasil karya lirik dan gubahan mcm susunan muzik,melodi dan irama.. (sapa yg main muzik paham la apa yang aku tulih ni).. Penilaian tertumpu kepada melodi, lirik dan persembahan artis(wikipedia).. pasai tu dia dinamakan JUARA LAGU.. bukan JUARA NYAYIAN.. kalo hampa igt.. tahun2 lepas Faizal Tahir kena ganti dgn org lain utk nyanyi lagu dia psai dia kena banned.. jadi AJL ni menilai LAGU bukan menilai SUARA/PENYANYI.. tlg paham konsep la kawan2.. =)

Senarai Pemenang Anugerah Juara Lagu


tengok la senarai juara2 yang lepas ni. hampa nilai la seniri macam mana AJL ni buat keputusan sapa yang terbaik utk menang pada setiap tahun.. toksah la dok gadoh2 lagi.. bagi aku aku paham macam mana juri menilai pemenang berdasarkan pemerhatian aku kat juara2 yg lepas ni..

No comments: