Saturday, December 25, 2010

Online Sifu

masa final exam sem lepas hari tu.. aku amik paper ICT.. atau dalam bahasa kebangsaannya Teknologi Maklumat dan Komunikasi.. ada bab pasal E-Learning.. mungkin ada antara kita yang ada pengalaman secara lansung dan tak lansung pasai E-learning ni.. aku pon nak share la pengalaman aku kali ini pasai E-learning ni..

hampa jgn pikiaq kalau pasai 'learning' ja mesti la belajaq sejarah atau matematik secara online.. sebenaqnya banyak lagi benda yang kita boleh belajaq secara online neh.. jadi aku nak cerita la kisah di awal2 karier aku dulu dalam pengembaraan nak jadi seorang 'rockstar'.. cewahhhh! =)

aku belajaq main gitar melalui online ja..medium utama aku mula2 dulu sampai sekarang Youtube la.. apa saja lagu yang aku teringin nak main.. aku search ja kat Youtube tu.. ada ja yang ajaq dan ada yang buat cover lagu tu.. jadi pelan2 kita akan boleh main la..

lepas tu aku jmpa mamat sorg ni.. mat salleh la.. dia ada buat tutorial free dalam Youtube.. mmg best.. mmg utk beginner dia punya lesson kat Youtube tu.. sapa2 yg baru nak pegang gitar kalo tengok video dah mmg boleh main la lepas tu.. tapi tak semua lagu la dia tunjuk cara nak main.. ada selected song jugak la yang dia ajaq..

ni la mat salleh yg buat tutorial dalam youtube.. klik kat nama utk p kat FB dia..
Marty Schwartz


contoh satu tutorial dari Marty

lepas tu aku ada register dekat dia punya business page.. kira dia ada jual e-book cara nak main gitar la.. tetiap hari dia hantaq kat aku video cara nak main muzik blues secara percuma kat emel aku.. tapi terhad utk 15 vidoe jala.. kalo nak lebih bayaq la beb.. biasa la teknik promosi dalam perniagaan..


emel yang Marty send kat aku tetiap hari..

jadi keberkesanan teknologi dapat dilihat kat sini.. melalui e-lerning ni terdapat kelebihan seperti dalam nota yang aku stadi hari tu adalah fleksibel iaitu bebas belajar tak kira masa.. pukoi 3-4 pagi pon aku dok belajaq goreng gitar lagi kot.. haha.. kedua adalah kebolehcapaian.. tak kira la hampa dok kat mana pon.. lani hampa boleh belajaq segala2nya melalui internet.. semuanya di hujung jari anda..

No comments: